tag:blogger.com,1999:blog-9009817806311179436.post5532671384180110439..comments2015-04-01T09:38:58.785-07:00Comments on kreativa sidan: Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/10759936488181595162noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-9009817806311179436.post-38622619060522400112015-04-01T09:38:58.785-07:002015-04-01T09:38:58.785-07:00Det är intressant att du har märkt hur svårt det ä...Det är intressant att du har märkt hur svårt det är att realisera en i praktiken perfekt planerad uppgift. Jag märkte själv att jag ibland gav eleverna för mycket instruktioner vilket gjorde det otydligt och svårgripbart. Jag känner också igen att eleverna gärna gör efterapningar av verk vilket egentligen inte är så konstigt i ju med att de arbetar på det sättet i alla andra ämnen. Det har liksom svårt att greppa att de kan ta ut svängarna och går därför en medelväg istället. Du skriver att ni inte hann med några analyser vilket är lite synd. Det kan ha och göra med att arbetssättet är förhållandevis nytt vilket inta alla lärare har tagit till sig. Jag upptäckte dock att analysdelarna var de som oftast saknades i elevens portfolio när vi skulle bedöma och sätta betyg. Troligtvis för att de har svårare att komma igång med textbaserat reflekterande.<br /><br />Jag har också upplevt gruppindelning som ett moment som måste skötas med finnes, det är många saker att ta i beaktning: kön, vänskap, temperament, driv, närvaro, kunskapsnivå och personligt driv. På många sätt kan det ha sina fördelar att låta eleverna välja egna grupper samtidigt som det finns en risk att ensamma personer hamnar utanför.<br /><br />Jag håller med om att det är svårt att bestämma hur hård man ska vara på närvaroplikten, hur mkt prata är ok? Och hur mycket får man använda sin telefon under lektionen? Vad som egentligen gäller men som inte så ofta sägs till eleven är att det är slutresultaten som räknas och inte antalet närvarande timmar. Det är förstås svårt att säga detta rakt ut vilket i värsta fall skulle leda till mer skolk.<br /><br />Jag har själv inte upptäckt att eleverna har svårt för att ta kritik men har hört andra lärare prata om det. Det är på något sätt förståeligt att det är svårare att kritik i ett ämne som inte alltid innehåller ramar för rätt och fel. Det kan bli väldigt bekymmersamt när man som lärare har tänkt en slutpunkt och eleven en annan, då får man jämka sin kritik och till viss del tänka om.<br /><br />Jag blev oerhört glad och imponerad av din koja som du postade tidigt i bloggen. Jag skulle vilja se mer bilder och du skulle göra en utställning av dom. Jag älskar t.ex. kaffesump gubben!<br />Anonymousnoreply@blogger.com