lördag 21 februari 2015

Vecka 8
I klass 2 gymnasiet tecknar stadsvyer med utgångspunkt från kubismen och dess geometriska
abstraherande av motivet. Att upptäcka vissa "mönster" i ett landskap, att lära sig att uppfatta en vy med ett annat öga än det som har vant sig att se vissa detaljer, att kunna omfatta helheten, att lära sig att tolka motivet. Vi ska inte utgå ifrån en verklig vy idag utan dyker in i vyer från hustak på skilda ställen i världen, med hjälp av utskrifter i svartvitt.
Ett foto är redan ett förval av verkligheten och perspektivet har kameralinsen redan fångat åt oss.
Vi ska dock inte bry oss mycket om perspektivet för att inte fastna, teckningen får vara mer fri och motivet från fotot ska hellre vara en inspiration än något som ska tecknas av.
Varje elev kan välja mellan olika bilder: Grekland, Kroatien, Italien, Stockholm, Kuba, New York mm.
Eleverna sätter igång att arbeta på en gång och ett lugn sprider sig i bildsalen.
Redskapen är enkla: ritpapper, blyerts, sudd.
En del elever tecknar noggrant av, andra övergår till mer fria egna stadslandskap,  någon har bestämt sig att helt slopa utskriften som förlaga och gör en fri teckning.



 
 
          Nästa steg i uppgiften var att lavera teckningen med akvarell/ tusch  eller färglägga med pennor.                                                                                                                                                                

lördag 14 februari 2015


Keramik och skulptur.

Förutom en stor bildsal, utrustad med material till teckning och målning, konstböcker samt grafikutrustning och datorer, finns det också en verkstad på skolan där eleverna sysslar med keramik och skulptur i lera och gips.
Verkstaden är inte särskilt stor och finns i en byggnad på andra sidan skolgården, ca 30 m bort från bildsalen. Detta på grund av allt damm som uppstår och en keramikugn som måste stå brandsäkert.
Men det är ljust och trevligt och eleverna kommer gärna dit och arbetar.
Stämningen blir en annan när det inte ska springas till datorn, här måste alla följa ordningsregler att hålla rent och inte låta leran torka ut.
Det mest använda är keramik lera som går att bränna så att formerna kan brännas i en ugn.
Gränser mellan vad som är konst och vad som är hantverk är flytande, dock kallas ämnet för hantverk eftersom man jobbar med form och använder sina händer.
På gymnasienivå har eleverna individuella uppgifter. En form av hönsnät och gips eller ett mimetiskt avbildat huvud i lera som ska brännas. Det viktiga är att de kan genomföra sina projekt från början till slut.
I 9:an arbetar de i grupp och gör mer styrda uppgifter tex bruksföremål eller figurer osv.
Ändå måste inte alla göra samma sak, det är tekniken som är viktigast och hur vi löser olika problem med formen. Föremålen kan engoberas eller glaseras efter önskemål och läraren hjälper till med det.
Vad som senast kom ut ur brännugnen var 9:ornas alster:


Vecka 7
Morgnarna med klass 3, gy estet : Uppgiften som introducerades förra fredagen börjar ta fart.
Varje elev skulle göra en låda.


 
 Delarna har läraren skurit ut i plywood och pappskiva, alla har bestämda mått.
På fredag förra veckan började eleverna montera sina lådor. De fick jobba 2 och 2 och för att variera fick tjejerna också borra, det gick mycket bra.
Hela vecka 7 pysslade de med sina lådor. De kläddes i papper, tyg, utklipp, det monterades skivor av både pappkartong och plywood i dem.
Varje låda ska bli en liten installation som kan berätta något om dem själva och vad de har varit med om.
Vi lyfter särskilt fram begreppet "förhöjd perception" och " betydelsebärande element".
Vad ska ingå i min berättelse?
Det kan jobbas spontant utan att i förväg veta vad som växer fram eller också noga planera genom att göra skisser och sen följa sin plan.
Vilken metod är bäst är individuellt.
Även jag fick en låda tilldelad, fast jag vet ej om jag hinner bli färdig i tid, det kom mycket annat emellan och så vill jag ännu inte visa för eleverna i årskurs 3 vad jag ville sätta i den.
"Hemligt" ? Hmm.... känsligt?  Framför allt inte lika viktigt, det är elevernas arbeten som är i fokus, mina egna kan utgöra ett extra bidrag mest som exempel.
Jag går runt och tar bilder under arbetet.
 
 
   




                                                                                                                                                                           
 
 
 
 

 
Tekniker som eleverna använde mest: målning och utklippta målade element,fotoutklipp, klippa ur kartong, limma på tyg, göra mosaik av spegelbitar, tapetsera med papper.

söndag 8 februari 2015

vecka 6


En vandring genom samtidskonsten på morgnarna med gymnasieklass3, estetprogrammet.
Vi kollar på installation och performance, mest via länkar.
Foton och film rullas fram och skapar frågor och diskussioner.
Kanhända att detta var en rejält radikal kall dusch, men resulterade i engagerade frågor.
Vi tog upp begrepp som eskapism, readymades, förhöjd perception och normkritik.
Vi diskuterade skillnader mellan konstprojekt och kriminella handlingar och störande aktiviteter.
Frågan om hur mycket en konstnär ska kunna lämna ut sig själv i det offentliga rummet, om det privata och det som ska bli konst och om det finns några gränser. Eleverna sökte svar på var gränsen går, denna fråga var inte lätt att svara på och jag har under dessa 3 dubbeltimmar begränsat mitt urval till en liten glimt av ett brett fält.
På tavlan fanns spår efter denna vandring i form av namn och termer att förklara. De satt kvar hela veckan innan jag slutligen delade ut stenciler innan min handledare introducerade en uppgift.
Klass 7 gjorde fina perspektivteckningar som skulle visa en gata i en stad.
Min egen exempel-teckning på tavlan var nog ganska tråkig i jämförelse med...





måndag 26 januari 2015

Vecka 4.

Min första vecka på praktiken.

Digitala media.
Klass 1 gymnasiet har en kurs i estetisk kommunikation på morgnarna 8-11( varje dag) och jobbar med musikvideo. De jobbar i grupper om ca 4 elever och varje grupp valde någon poplåt att göra egen musikvideo till där eleverna själva ska agera till musiken, använda sig själva och den befintliga miljön i och omkring skolan.
Läraren har redan introducerat uppgiften när jag kom och de fick kameror, stativ och även lampor.
Sen gick de iväg att filma och det gick undan. Några grupper hade filmmaterialet klart redan nästa dag .
Onsdag var det intro om filmprogrammet Adobe premiere för mac. Lite mer finurligt program, vi borde lära oss det. För mig var det i alla fall nytt. Eleverna var mycket duktiga på att använda programmet och grupperna hjälpte varandra, förutom att läraren också hjälpte mycket med redigeringen. Nu i början av vecka 5 är de klara med sina filmer.
Samma klass hade också fortsättning på individuella uppgifter med Photoshop och uppgiften var att placera sitt ansikte i en drömbild - antingen önskedröm eller mardröm. En kort repetition för mig med Photoshop snarare än undervisning, eleverna var mycket införstådda med uppgiften.

Klass 7. Teckning.
Jag tar tillfället och utmanar mig själv med klass 7 på fredag.
Vi ska teckna hus perspektiv. Det ska bli en fortsättning från förra lektionen där de tecknade lådor. Jag visar några exempel foton från gatuvyer i olika storstäder i Europa: Rom, London, Paris, Moskva, Köpenhamn. Sen ska vi rita en egen gata i enpunktsperspektiv.
Jag ritar med krita på svarta tavlan och gör ett enkelt exempel.
För många var det nytt att huskroppar kan komma fram ur linjer och att mellanrum uppstår.
Flera vill sätta fönster på sina hus, andra har knappt hunnit rita en huskropp ens. Intresset varierar.
Perspektivet varierar också. Fågel, groda eller mittemellan. Nästa gång fortsätter vi vidare så att var och än har fått sin vy. Då kan jag visa några bilder.

Klass 9.
En enkel lektion som jag experimenterar med på egen hand. Klassen har haft konsthistoria och behöver komma igång med eget bildskapande.
För att anknyta till konsthistoria skriver jag ut en rad kända konstreproduktioner ur böcker ( A3format) och klipper ut ett litet utsnitt ur varje. Varje utsnitt klistras in på ett A3 ark och eleverna ska rita vidare på motivet ur egen fantasi. De behöver inte veta vad det är för konstnär eller hur hela bilden ser ut, bara det de anser blir bra som fortsättning för att fylla hela pappret.
Nästa lektion ritar de vidare och kan även sätta färg i valfri teknik, vilket några redan har börjat med.
När de är klara får de se hela originalbilden i utskrift.
En elev har gissat rätt på konstnären till sitt utsnitt. Bra iakttagelse tycker jag.

torsdag 15 januari 2015

DIY och " low budget" - projekt.
Framtidsdesign för mig handlar om design som aktivt jobbar med både återanvändning och miljövänliga lösningar med material.  Det är inspirerande att ta vara på det som finns i min närmiljö och samtidigt är ekonomiskt och inbjuder till eget skapande.
Under december har jag jobbat med ett inredningsprojekt. Jag gjorde en pall av pinnar med och en matta samt en dyna till pallen av flätade och virkade tygremsor. Ingen av materialen skulle kosta något. Pinnar fanns i skogen och remsor klipptes ur gamla kasserade kläder.