I klass 2 gymnasiet tecknar stadsvyer med utgångspunkt från kubismen och dess geometriska
abstraherande av motivet. Att upptäcka vissa "mönster" i ett landskap, att lära sig att uppfatta en vy med ett annat öga än det som har vant sig att se vissa detaljer, att kunna omfatta helheten, att lära sig att tolka motivet. Vi ska inte utgå ifrån en verklig vy idag utan dyker in i vyer från hustak på skilda ställen i världen, med hjälp av utskrifter i svartvitt.
Ett foto är redan ett förval av verkligheten och perspektivet har kameralinsen redan fångat åt oss.
Vi ska dock inte bry oss mycket om perspektivet för att inte fastna, teckningen får vara mer fri och motivet från fotot ska hellre vara en inspiration än något som ska tecknas av.
Varje elev kan välja mellan olika bilder: Grekland, Kroatien, Italien, Stockholm, Kuba, New York mm.
Eleverna sätter igång att arbeta på en gång och ett lugn sprider sig i bildsalen.
Redskapen är enkla: ritpapper, blyerts, sudd.
En del elever tecknar noggrant av, andra övergår till mer fria egna stadslandskap, någon har bestämt sig att helt slopa utskriften som förlaga och gör en fri teckning.
Nästa steg i uppgiften var att lavera teckningen med akvarell/ tusch eller färglägga med pennor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar