torsdag 19 mars 2015

Konsthistoria

När eleverna i klass 1 gymnasiet jobbar med egna bilder ska de utgå från bilder de har studerat.

Nu ska estet gruppen måla självständigt och skapa egna kompositioner  och måla i akryl.

Komposition och färglära träder i förgrunden och vi lämnar förlagor som Cezanne eller Braque
och går vidare i egna experiment med färgytor.
Vad lär vi oss av detta?
Om vi inte är bekväma med materialet ( akrylfärgens möjligheter och begränsningar) kan vi inte få fram det vi vill uttrycka. det gäller att släppa loss och våga t ex måla över en yta med en annan motsatt färg. Eller ta med rätt mängd vatten för rätt konsistens, eller rätt mängd vitt/svart.
En del måste öva på själva tekniken.
Färgkrets hjälper som vägledning till vilka färger är komplementfärger.
Komposition övas i samband med att studera andra konstnärers bilder.

Jag har målat en färgkrets i akryl, som blir mindre flödig jämfört med den i akvarell, som fanns på skolan sedan tidigare.

Sen har jag försökt att själv ta mig an uppgiften och skapa en typ av "exempel", eller
"frökens" bild.
Inte för att verka oöverträffbar eller briljera, men att visa för mig själv att jag inte vill ge mina elever uppgifter som jag inte själv kan klara av.
Eleverna jobbar på och målar på kartong 50x30 cm. Efter en lektion kan det bli så här:

Medan någon annan är mer försiktig och behöver uppmuntran till att gå vidare. Det gäller att visa tålamod och framförallt inte kritisera utan visa möjligheter med utveckling. Att inte låta eleven ge upp och släppa uppgiften. Vilket också hände, tyvärr, på en vanlig solig mars eftermiddag.

Enligt Goethe
är bilden mer harmonisk
om man inte blandar
för många pigment
med varandra
i en enda bild
"Frökens bilder "

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar