fredag 6 mars 2015

vecka 10

Nya krafter efter sportlovet, både hos lärare och elever.

Klass 2 gymnasiet, estet:
De första timmarna på morgonen upptas av 3 parallella projekt :
                                                                                                        art in a box
                                                                                                        att designa ett t-shirt tryck
                                                                                                        att göra ett självporträtt
Steg1 . Att komma igång och teckna.                                                                                                      .
På första lektionen gjorde vi snabba teckningsövningar för att komma igång. Alla skulle rita av
varandra snabbt på 5 minuter utan att pennan ska släppa pappret. Vi bildade par som satt mittemot varandra och tecknade av samtidigt. Varje teckning signerades - vem den föreställer och vem har ritat och lades på ett annat bord. När alla har ritat av alla var det en präktig bunt av teckningar vid slutet av lektionen.
Nästa morgon sorterade vi teckningarna så att var och en fick de andras teckningar av sig själv.
Nu projicerades bilderna via en kamera på väggen så att alla skulle se. Var och en fick komma fram och visa, samt välja de 3 mest träffsäkra, som får en att instämma att " det här är jag" och argumentera för det. Mycket skratt följde på detta moment. Det var däremot inte viktigt vem som har tecknat bilderna så det skulle inte nämnas.

Steg 2: introduktion av de längre uppgifterna.
Först nu var det dags att introducera de 3 projekten och dela upp klassen i intressegrupper, även om de flesta  skulle jobba individuellt med t ex varsin låda eller varsitt porträtt eller tryck.
Först var det tänkt : lådgrupp, tryckgrupp och själporträtt-grupp.
Men då skulle självporträtt-gruppen hinna bli färdiga innan de andra ens har hunnit till halva projektet! Att jobba med en låda innebär mixed media och tid att vänta på nästa moment om det behövs speciella verktyg eller bara låta limmet torka.
Min handledare skaffar under tiden material till att göra lådor av, som man lätt kan få tag på i skolan, genom att återvinna gamla teaterkulisser och skära till lämpliga bitar i snickeri verkstaden.

Steg 3: arbetet planeras och vi sätter igång.
Läraren gjorde en korrigering av uppgiften. Eleven fick välja mellan att göra en låda eller ett tryck, men självporträtt var en uppgift som alla måste göra, eftersom de hade missat den föregående år.
Självporträtt-uppgiften:
Alla skulle ta en bild på sig själv i en för stunden anordnad fotohörna med kamera och stativ, alternativt hämta en redan existerande bild ur olika media. Sen skriver vi ut bilden i svartvitt och delar den i många kvadratiska rutor. Bilden skall överföras med blyerts på ett A3 papper och rutorna är ett hjälpmedel för att behålla rätta avstånd och proportioner.
Art in a box- uppgiften.
Som inspiration tittar vi på lådor som andra har gjort. jag använder mig av både egna bilder av mina projekt och tidigare skolprojekt, samt besöker sidor som pinterest mm. www.pinterest.com
Det gäller att upptäcka fördelar med en ram som lådan ger. Lådorna varierade i storlek och tjocklek.




Textiltryck-uppgiften
Eftersom detta är en waldorfskola så är temat för trycket att marknadsföra skolan, med ord och text kombinera ett budskap om varför de har valt en waldorfskola eller vad som är ett kännetecken för skolan. Eleverna gick rakt på sak och jobbade fram ett motiv med hjälp av en traditionell manuell skrivmaskin och ett fotoutklipp på papper. Första försök till utkast, som inte alls behöver innebära det slutgiltiga ( kanske vill man hålla detta lite hemligt också):





Klass 7 tecknar stilleben

Jag ställer upp stilleben tillsammans med läraren. Rekvisita såsom burkar, en kruka, en flaska, ett fat med urblåsta ägg, en ljusstake samt en gipsmask utgör kompositionen.

Det ser ganska svårt ut, blir det inte för svårt för eleverna?
De får varsin blyerts ( 4B eller 6B ), en pappersark av BRA ritpapper större än A3 , sudd och några stompf. Vid sidan av stilleben uppställningen står ett staffli med papper där jag börjar teckna samtidigt som jag förklarar.

  Utgå från ett föremål. Det är inget måste att få allt med, det räcket med några saker, välj det som ser mest intressant ut. Titta fler gånger än du tecknar, titta innan du sätter linjer och streck.
De börjar teckna på en gång och de kan! utan någon egentlig övning av proportioner och hur runda former ska tecknas från sidan... de visar en förmåga mest intuitiv, de går på känsla och det de ser.    Även skuggningen gick bra! 






                                        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar